Разходът на гориво винаги е бил и ще бъде силно интригуваща тема, а фаровете са пряко свързани с него. Последно Комисията по транспорта отмени задължителното използване на фарове през деня. Фаровете вдигат разхода на гориво. Това е факт, но съществуват различни мнения за това с колко точно.
Едни смятат, че той може да варира от 3-8%, докато шефът на транспортната комисия в парламента Иван Вълков твърди, че увеличнието не е с повече от 0,01% на 100км.
Съществува и убеждението, че ползването на фарове целогодишно намалява риска от ПТП защото така по-лесно се разпознават колите, които са в движение, за ралика от паркираните. Оказва се обаче, че всъщност затрудняват разпознаването на участници в движението, които са без включени светлини и на такива, които нямат - например пешеходци и колоездачи, скриват мотористите, маскирайки техните светлини, затрудняват разпознаването на светлинни сигнали и пътни знаци. Също така могат да предизвикат моментна слепота към едни предмети за сметка на други (избирателна визуална памет, change blindness).
През август 2006 г. Европейската комисия по транспорт издаде препоръка за намаляване жертвите по пътищата чрез целодневно движение на МПС с включени къси или дневни светлини, под надслов: „Включените светлини спасяват живот“. Според комисията мярката неминуемо щяла да доведе до общо намаление броя на загиналите при пътни инциденти с 5% до 15%. Вместо това броят загинали се е увеличил с 15%.
У нас обещаният ефект на фаровете, изразяващ се в „5-15% общо намаление на инцидентите и смъртните случаи“ и „от 35-50%“ според агитацията на Osram, не се появи. Преди въвеждане на задължителни светлини (2006 г.), загиналите на годишна база бяха 960, 943 и 957, а след това станаха 1043, 1006 и 1061.
Важно е да се знае, че интензитетът на стандартните 55 ватови крушки е дразнещ за окото. Дори промяна в ъгъла на светене само с 1%, било то поради лош реглаж на фаровете, движение по неравен терен или различна конструктивна височина на превозните средства, разстройва зрението и затруднява възприятията. Хората поради естеството на природата си избягват дразнителите: едни отклоняват поглед от пътя и от останалите участници.
Темата е широко обсъждана във форума на OFFRoad-Bulgaria.com, където има както мотористи, така и шофьори на различни по размер автомобили.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
26.11 2012 в 19:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.11 2012 в 10:06
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.07 2012 в 13:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
мнение от IP
Борисов е спокоен за Кърджали, щом водачи на листи са Пеевски и Караянчева
БЪЛГАРИЯ НАД ВСИЧКО
Радев: Победа над Русия е невъзможна, продължаването на войната в Украйна не е изход
dolivo
Зрелостници са получили тестове с липсваща диаграма на матурата по БЕЛ
dolivo
''Не мога да си представя, че за отиването в историята на Симеоновския лифт няма виновни''
Valioka
Борисов е спокоен за Кърджали, щом водачи на листи са Пеевски и Караянчева
Constanza
Президентът на Грузия наложи вето на спорния закон по руски образец
Пустиняк
Всеки трети сърбин мрази ЕС и не иска страната му да се присъедини към съюза