OFFNews започна поредица от текстове, които разясняват правата ни като потребители. Авторът им - Александър Масларски, е роден през 1969 година в София. Притежава магистърска степен по електронни технологии и магистърска степен по право. В продължение на седем години (1997 - 2003 г.) Масларски е IT мениджър във Фондация за развитие на малкия и средния бизнес, където участва в разработването и реализацията на множество европейски проекти. От 2007 до 2010 г. работи в администрацията на Комисия за защита на потребителите. Бил е директор на дирекция „Информационна сигурност и защита на потребителите в Интернет”, а от април 2010 г. за пет години – член на КЗП. От 2015 г. досега е председател на Сдружени информирани потребители – СИПО.
Първа част
Основна цел на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) е да бъде защитен икономическият интерес на най-важния и голям икономически субект - българският потребител.
За съжаление, когато придобиваме стоки и услуги, ние не го правим организирано и от името на този субект, а действаме индивидуално, в лично качество. И поради това в отношенията ни с търговците винаги сме по-слабата страна. Ние не притежаваме тяхната икономическа мощ и финансово-правна експертиза.
Когато този по-силен от нас икономически субект има недобросъвестно и непрофесионално пазарно поведение, ние търпим различни по размер и основание имуществени вреди. Тези вреди са пряко следствие от различни негови неправомерни действия, като отказана гаранция на дефектна стока, неравноправна клауза в договора и т.н. Но най-често нашите икономически интереси биват накърнени от поведение на търговеца, което законът определя като „нелоялна търговска практика“.
Що е нелоялна търговска практика?
Сухото легално определение е следното: търговска практика от страна на търговец към потребител е нелоялна, ако противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засяга или към когото е насочена, или на средния член от групата.
Тук е мястото да отбележим, че българските потребителски закони са изцяло хармонизирани с потребителското право на Европейския съюз и правните норми, защитаващи ни от нелоялни търговски практики, са транспонирани от Директива 2005/29/EC.
Неясно поради какви лингвистични, функционални, системни или други причини родният законодател е превел „unfair commercial practices“ като „нелоялни търговски практики“, но ще си позволя да ползвам думата „нечестни“ в моето разяснение.
И така, казано по друг начин: нелоялна търговска практика е всяко съзнателно, планирано и трайно във времето пазарно поведение на търговеца, което има за цел да увеличи приходите му от продажби чрез нечестни спрямо потребителя и в негова вреда способи.
В този смисъл за нелоялна практика и за защита на потребителите от нея можем да говорим тогава, когато е налице възмездна сделка между потребител и търговец.
Въпреки че нечестната (нелоялната) търговска практика се характеризира с огромно разнообразие, постоянно развивано и усъвършенствано от необятното въображение на маркетинговите и рекламни отдели на търговските дружества, чисто правно, тя се дели на два основни вида - заблуждаваща и агресивна.
Резултатът от прилагането на нечестната търговска практика обаче винаги е един и същ. Като нейно следствие потребителят взима погрешно икономическо решение, тъй като е бил заблуден от търговеца или притиснат от агресивното му поведение.
Типичен пример за заблуждаваща търговска практика е когато телеком иска да ви „подари“ таблет, а всъщност се оказва, че вие не подписвате договор за дарение, а двугодишен абонамент за мобилен интернет!
Или когато, пристигайки на мястото за почивка разберете, че 5-те звезди на резервирания от вас хотел са всъщност единствено и само графичен елемент от логото на къщата за гости.
Примери за агресивна търговска практика са настойчивите и непоискани търговски съобщения и позвънявания, както и създаването на всевъзможни пречки от страна на търговеца, когато желаете да прекратите договора си с него.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12021
2
17.03 2017 в 10:05
21272
1
17.03 2017 в 09:33
Последни коментари
ob1
Русия обяви Зеленски за международно издирване
alcom4
Русия обяви Зеленски за международно издирване
alcom4
Русия обяви Зеленски за международно издирване
autogentile
Русия обяви Зеленски за международно издирване
Анализи
Русия обяви Зеленски за международно издирване
Gunter
Полицията издирва избягал затворник в София